Tehuizen en herstel

Belangrijke overzichten

Tehuizen en herstel bij pleegzorg en adoptie
Effecten van tehuisopvoeding, overzicht van onderzoek
De Monograph of the Society for Research in Child Development heeft een special issue uitgegeven met een indrukwekkende samenvatting van wat momenteel vanuit wetenschappelijk onderzoek bekend is over effecten van tehuisopvoeding en de mogelijkheden van herstel hierna. Verder wordt aangegeven waar verder onderzoek nodVolume ig is en wat voor consequenties deze kennis heeft voor de praktijk. Doordat het tijdschrift zo’n compact en volledig overzicht geeft, is het zeer informatief om te lezen. Een samenvatting van de belangrijkste punten uit de Monograph is te vinden in het artikel ‘The development and care of institutionally reared children', een samenvatting van de Leidse Conferentie over de Ontwikkeling en Zorg voor Kinderen zonder permanente Ouders, georganiseerd in 2012 Lees verder (Bakermans-Kranenburg 2012)Korte samenvatting van de Monograph

Gezinsopvoeding is beter voor de ontwikkeling van kinderen dan tehuizen
Overzicht gemaakt voor Chinese overheid, die kinderen vanuit pleeggezinnen weer in tehuizen ging plaatsen. 

An overwhelming amount of scientific studies have shown that young children need stable, continued care from their parents, or – when this is not possible - from a stable, limited number of caretakers who are irrevocably connected and available to the child. When comparing the upbringing of young children in foster care with upbringing in institutional care, research shows major differences in favour of foster care. In this article we will have a closer look at some factors that play an important role in why children who grow up in foster care will experience a healthier cognitive, emotional, and social development. We will address elements such as brain development, need of interactions with stable care givers, attachment needs, brain stimulation versus brain damage because of trauma, sensitive periods and the role of the caregiver. We will also show differences in development from children who live in Chinese institutions or in Chinese foster care after adoption in The Netherlands.
Share by: