Etniciteit, cultuur, ras, discriminatie

Identiteit

Etniciteit, cultuur, ras, discriminatie
Dit huis is een thuis. Opgroeien in een multicultureel adoptie- of pleeggezin
In dit boek (2019) vertellen pleegjongeren en geadopteerden hoe het is om op te groeien in een multicultureel adoptiegezin, pleeggezin of gezinshuis.In 16 verhalen vertellen jongeren in de leeftijd van 15-20 jaar over hun ervaringen. De verhalen worden gevolgd door een hoofdstuk over opvoeden in een multicultureel gezin vanuit het perspectief van wetenschappelijk onderzoek en de praktijk.
Femmie Juffer, Lindy Popma, Monique Steenstra, fotografie: Lilian van Rooij (2019). Dit huis is een thuis. Opgroeien in een multicultureel adoptie- of pleeggezin. Uitgave DATO

Kennisflits 2017:3 Zich thuis voelen in twee culturen
Over adoptie, maar ook relevant voor interraciale pleegzorg. Drie artikelen over omgaan met een nieuwe cultuur. Zie Kennisflits 
(Chen 2016) ; Lee (2016) en (Docan-Morgan, 2016) waaruit de volgende quote:
'The way Koreans work, if they have their way, you'd completely lose yourself, you know? You just would be folded back into that same hierarchical structure that they lived by. And they would call that love. And it is. But it's a very different love than we know, and it comes with a lot of frustrations too'.


De multiculturele persoonlijkheid als gevolg van adoptie en migratie. Een gouden kans
Dit boek beschrijft hoe het mogelijk is dat cultuur doorwerkt in de identiteitsontwikkeling van mensen die zich nauwelijks met hun achterliggende cultuur bezighouden of identificeren. De schrijfster stelt dat een goed ontwikkelde multiculturele persoonlijkheid in vele gevallen lichamelijk en psychisch beter functioneert dan iemand afkomstig van slechts éen cultuur en vaak succesvoller is in studie en werk. Daarvoor is het nodig de kans te krijgen bi-culturele competenties te ontwikkelen. Hier ligt een taak zowel als een kans voor multiculturele mensen zelf, maar zeker ook voor de samenleving.
Op basis van multidisciplinair literatuuronderzoek, oriënterende gesprekken, briefwisseling en achttien interviews met mensen die van uiteenlopende invalshoeken met dit thema te maken hebben, laat 'De Multiculturele Persoonlijkheid' zien hoe het mogelijk is dat cultuur doorwerkt in de identiteitsontwikkeling van mensen die zich nauwelijks met hun achterliggende cultuur bezighouden of identificeren en belicht het tevens de betekenis hiervan voor de samenleving als geheel. Het geeft handreikingen voor de mensen waarover het gaat en aanbevelingen voor ouders, organisaties en instanties die met multiculturele mensen te maken hebben.
'De Multiculturele Persoonlijkheid' is ingedeeld volgens de vier jaargetijden, elk geïllustreerd met Chinese poëzie en opgebouwd rondom de verhalen van een geadopteerde jonge vrouw en van een kleindochter van immigranten.
De Multiculturele Persoonlijkheid als gevolg van adoptie en migratie .Een gouden kans. I. Ypenburg. 2009. Van Gorkum Uitgeverij


Plaatsing en ethniciteit
Omdat de regering van Groot Brittannië recent de wettelijke richtlijnen rond overeenkomstige etniciteit bij adoptiegezinnen herzien heeft, ontspint zich opnieuw een debat rond het centraal stellen van ras, etniciteit en cultuur bij de plaatsing van adoptiekinderen. Levert het plaatsen van kinderen in gezinnen van andere etniciteit risico’s voor de geadopteerde kinderen? Zou de betekenis van ras, etniciteit en cultuur ontkend kunnen worden? Zouden blanke adoptieouders ooit de realiteit kunnen begrijpen van in de samenleving ingebouwd, of op de persoon gericht racisme? In een speciale dubbele uitgave van het tijdschrift Adoption and Fostering gaan experts in op de uitdagingen en effecten van transraciale, transetnische en transculturele plaatsingen. Lees verder vanuit een aantal artikelen uit A&F:
Ref. Hubinette & Andersson 2012 en Ref. Lind 2012: Kleurenblindheid
Ref. Ung et al. 2012: Je hebt meerdere raciale identiteiten 
Ref. Rushton et al. 2012: Dubbele identificatie
Ref. Caballero et al. 2012: Het komt in de beste families voor.


Discriminatie?
Een groep van 622 kinderen, geadopteerd uit India naar blanke adoptiegezinnen in Nederland (409), Noorwegen (149) en de VS (67) werd onderzocht op hun “biculturele socialisatie’, d.w.z. hoe ze met 2 culturen functioneren. De adoptieouders werd gevraagd naar adoptie-negatieve benaderingen van hun kinderen, negatieve en positieve discriminatie en hun eigen zorgen hierover. Het bleek dat de reacties in de VS en Noorwegen (landen me de grootste Indiase bevolkingsgroepen) het meest overeenkwamen: klasgenoten als bron van negatieve reacties en discriminatie en bezorgde adoptieouders. De Amerikaanse kinderen ondergingen de meeste negatieve reacties ten aanzien van hun adoptie, de Nederlandse kinderen de minste, maar ook zij werden met raciale discriminatie geconfronteerd. De verschillen in benadering kunnen samenhangen met hoe in het land gedacht wordt over zaken als adoptie, etniciteit/ ras en immigratie en dit kan een weerslag hebben op hoe de adoptiegezinnen omgaan met de twee culturen in hun gezin. ( Riley-Behringer, Groza, Tieman & Juffer, 2014).

Share by: